Voor je het weet, ben jij die stilstaande ondernemer.

Ben jij zo’n ondernemer, die zijn voet juist graag náást dat geijkte pad zet? Een onbekende weg inslaat? Buiten je comfortzone durft te treden. Verandering en risico’s nemen. Dat zijn nog steeds de stappen naar succes. Helaas staan te veel ondernemers letterlijk stil. Geen veranderingen. Kijken niet meer naar wat de klant wil. En dat is zo ontzettend zonde!

Regelmatig spreek ik ondernemers, die zich oprecht verbazen over hun omzetdaling. Hun productaanbod is al jaren hetzelfde. De service is nog steeds zeer goed. En toch blijft die verwachte omzetstijging uit. Het terugkerende antwoord van de ondernemer: Tja. Iedereen houdt de hand op de knip. Het is crisis. Bestaande klanten kopen minder en potentiële klanten blijven weg.

Oké. De crisis kan een goede reden zijn voor omzetdaling. Maar het kan ook helpen om naar jezelf te kijken, in plaats van de schuld te leggen bij een ander. Laatst was ik op bezoek bij één van mijn klanten: een groothandel, met een eigen productie-unit. Met een bekend verhaal. Al jaren hanteren ze hetzelfde recept: hoge kwaliteit, snelle service. Maar ook bij hen die vermaledijde omzetdaling.

Toen ik de website van deze groothandel bekeek: veel tekst, geen webshop, geen social media. En bij soortgelijke bedrijven? Strakke website, een overzichtelijke webshop en een zakelijke Facebookpagina met recente updates en foto’s. Volgens mijn klant ging het hier om bedrijven die geen hoogstaande kwaliteit leveren, maar wel geduchte concurrentie vormen.

Blijkbaar heeft de klant anno 2014 niet alleen behoefte aan hoge kwaliteit, maar is bijvoorbeeld bestelgemak ook erg belangrijk. En wordt nieuws met enige frequentie, op waarde geschat. Hier gaat het duidelijk fout: jouw klant heeft behoeftes, die jij niet kunt vervullen. Dus wandelt de klant met zijn behoeftes naar de concurrent. En die behoeftes zijn echt niet zomaar uit de lucht komen vallen.

Ooit ben je ondernemer geworden, omdat je iets nieuws had bedacht. Of je had een manier gevonden om het beter/anders te doen dan de concurrent. Met een geweldig idee. Je zag in ieder geval een kans om in te spelen op de behoeften van de consument en dus je potentiële klant. Maar nu, jaren na de start van je onderneming: weet je nog wel wat de behoefte van de consument is? Luister je nog wel naar je klant? Houd je de altijd veranderende markt nog wel in de gaten? Stel jezelf continu deze vragen. Voor je het weet, ben jij die stilstaande ondernemer waar je zo’n kritiek op had, toen je zelf van start ging.