Waar gaat mijn geld naartoe?

Denk je net dat je alle maandelijkse kosten hebt betaald, duikt er onverwachts nog een rekening op. Een voorschot dat je nog moet betalen, terwijl het geld eigenlijk alweer op is. Waar gaan al die inkomsten toch heen? Je hebt toch geen gekke dingen gedaan?

Even terug naar het begin van de maand. Wat stond er op de rekening en wat heb je uitgegeven? Al bladerend door de afschrijvingen weet je het weer. Oja, deze maand een advertentie geplaatst in het clubblad van de voetbalvereniging… En oja, dat nieuwe beeldscherm dat ineens afgeprijsd was… Uitgaven die je niet had gepland, maar die wel nodig zijn voor je bedrijf.

Achteraf concludeer je dat die ad-hocuitgaven deze maand niet slim waren. Er was wat minder werk en je had wat minder inkomsten. Komende maand wordt het weer erg druk. Dan zouden die extra uitgaven eigenlijk beter passen…

Met een goede liquiditeitsplanning – en uiteraard de discipline om je eraan te houden – had je dit ongemak kunnen voorkomen. Want door goed te plannen, weet je wat er gaat gebeuren. Zo kun je rekening houden met grotere uitgaven. Door de planning ook goed te volgen, houd je controle over de kosten en kun je direct reageren als de inkomstenstroom tegenvalt.

Een goede liquiditeitsplanning start bij je begroting. Die werk je uit in maanden. Houd daarbij rekening met de betalingstermijnen van je debiteuren en de termijnen waarop je crediteuren betaalt. En werk de liquiditeitsbegroting maandelijks bij naar de werkelijke standen. Zo heb je het hele jaar rond een handvat bij het plannen van uitgaven.

En een nieuw beeldscherm kopen, omdat de kortingsactie alleen deze maand nog loopt? Je ziet meteen of het uit kan. En die rekening met dat voorschot? Die duikt nog steeds op. Alleen niet meer onverwachts.